
Åfjord
Behov
Åfjord kommune vil gjerne ha positiv folketallsutvikling, god næringsutvikling og et best mulig omdømme utenfor kommunens grenser. Det viktigste er likevel at de som allerede bor i kommunen opplever kommunen som et godt sted å bo og at kommunens ansatte opplever kommunen som en god arbeidsgiver. Vårt utgangspunkt er todelt. For å oppnå lokal troverdighet i omdømmearbeidet, må vi sørge for å ha orden i eget hus slik at innbyggere og ansatte kan kjenne seg igjen i det bildet av kommunen vi senere vil ”selge” til omgivelsene. I tillegg kan det være slik at kommunens innbyggere og ansatte vil hjelpe til som positive ambassadører om de opplever at livskvaliteten er høy i fritid og arbeid.
Mål
Fremme kommunens omdømme lokalt og i Midt-Norge gjennom:
• Redusere uønsket deltid med 40 %
• Utarbeide kommunens Arbeidsgiverstrategi innen april 2015
• 15 % bedre resultat på medarbeiderundersøkelse januar 2015 i forhold til januar 2013
• Ha et positivt omdømme gjennom prosjekter som setter fokus på handling, etikk, innovasjon og psykososialt arbeidsmiljø
• Ha høy kvalitet i de kommunale tjenestene gjennom å ivareta og utvikle kompetente og engasjerte medarbeidere, og avklare forventninger med kommunens innbyggere
• Gjennomføre innbyggerundersøkelse desember 2013 og 2015
• Gjennomføre fysiske nærmiljøtiltak som fremmer folkehelse og trivsel
• Bruk av sosiale medier og video som kommunikasjonsform
Tiltak
• Gjennom trepartssamarbeidet utvikle en oversiktlig arbeidsstrategi, april 2015
• Øke stillinger til alle som jobber mer en avtalt, juni 2013
• Prøve ut alternative arbeidstidsordninger, særlig lange vakter på helg, 2014
• Bygge gode holdninger til arbeidsplassen gjennom miljøtiltak, hele prosjektperioden
• Bygge gode holdninger til egen kommune, plan, innhold og form for offentlig dialog
• Lederutvikling, relasjonskompetanse og verdibasert ledelse.